سلولهای کبدی، سلولهای  تولید کننده ی انسولین وسلولهای تیموس می توانند در گره های لنفاوی رشد کنند

گره های لنفاوی میتوانند خانه ای مناسب برای انواعی از سلولها وبافت های ارگانهای دیگر باشد .این موضوع امکان یک جایگزین با مبنی سلولی را به جای پیوند یک ارگان کامل در آینده متحمل میکند. این تحقیقات توسط محققین دانشگاه پیتزبورگ وانستیتوی طب احیا کننده ی McGowanانجام شد.

 در گزارشی که اخیراً بصورت آنلاین در مجله ی Nature Biotechnologyمنتشر گردید، برای اولین بار مشخص شد که سلولهای کبد، بافت تیموس و سلولهای جزایر تولید کننده ی انسولین در پانکراس درمدل حیوانی میتواند علیرغم جابجایی ازمحل اصلی خودشان در گره های لنفاوی رشد کنند.

عفونت ویروس هپاتیت ، سیروز الکلی و سایر بیماریها می توانند چنان صدماتی را به بافت کبد وارد نمایند که تنها راه نجات بیمار، پیوند کبد باشد.

 دکتر lagasseمی گوید: بهر حال، به دلیل کمبود اهداء کنندگان ارگان، بسیاری از مردم تا زمان دریافت پیوند زنده نمی مانند. در حال حاضر محققین بروی درمانهای سلولی تمرکز کرده اند، اما قرار دادن سلولها، درون بافتی که توسط بیماری ویران شده است موفقیت پیوند و بازگرداندن فعالیت به آن ارگان را کاهش می دهد.

در این تحقیق دانشمندان به بررسی گره های لنفاوی که به تعداد زیاد در سراسر بدن وجود دارند و ذخیره ی خونی خوبی دارند به عنوان محل جدیدی برای پیوند سلولها از سایر ارگانها تحت عنوان ectopic transplantیا پیوند نابجا پرداختند.

دانشمندان سلولهای کبدی سالم را از یک حیوان اهداء کننده  با ژنتیک مشابه  در گره های لنفاوی موش درنقاط مختلف تزریق کردند. نتیجه بسیار جالب  بود، گره هایی شبیه به کبد با عملکرد مشابه کبد ایجاد گردید. درحقیقت ، یک  گره لنفاوی شبیه به کبد، موشهایی را که درمعرض خطر مرگ  به دلیل  بیماری کشنده ی متابولیکی کبدی بودند ،نجات داد.

به همین ترتیب، پیوند بافت تیموس به گره ی لنفاوی موش فاقد سیستم ایمنی کارا ،سبب طبیعی شدن سیستم ایمنی موش گردید ودرمورد پیوند سلولهای جزایر پانکراتیک به گره ی لنفاوی  مشاهده گردید که مقدار قند خون درموشهای دیابتی کنترل گردید.

به گفته ی دکتر lagasse: هدف ما الزاماً جایگزینی کل کبد نیست، اما تولید توده ای کافی از سلولها برای پایدار نمودن عمل کبد ونجات زندگی  بیماران می تواند هدف مناسبی باشد . پیدا نمودن یک اهدا کننده ی ارگان با ژنتیک مشابه ممکن است مدت زیادی به طول بیانجامد اما پیوند سلولی ectopicدر گره ی لنفاوی می تواند به بازگرداندن فعالیت آن ارگان در بدن کمک کند.

منبع: www. sciencedaily.com/ releases/ 2012/09/120927174917.htm